Virtual Reality op de Werkplaats
Op De Werkplaats in Bilthoven zijn de leerlingen goed bezig met Virtual Reality. Stefan Rutenfrans, docent biologie op De Werkplaats, geeft hier een paar voorbeelden van vakken waarbij de leerlingen met VR hebben gewerkt:
Bij biologie hebben leerlingen in de cel kunnen kijken met een app: InCell. Daaraan gekoppeld zit een soort achtervolgingsspel. Ik heb als docent ondervonden dat je leerlingen een zeer duidelijke opdracht moet geven, anders zitten ze binnen ‘no-time’ allemaal in 360 graden horror-video’s en in allerlei achtbanen.
Bij geschiedenis hebben leerlingen kunnen ervaren hoe het is om in een tank te zitten die gebruikt is in de eerste wereldoorlog. Ze konden in VR een veldslag meemaken.
Bij Frans hebben brugklasleerlingen via Google Streetview plekken in Parijs bezocht.
Binnenkort zal er bij biologie worden geëxperimenteerd met Google Expeditions: hierbij kun je leerlingen wat meer aan de hand nemen tijdens een digitale rondleiding. Je kiest dan een bestaande collectie plaatjes die de kinderen in VR kunnen bekijken. Als docent krijg je extra informatie aangeleverd die je kunt overbrengen naar je leerlingen. De docent kan bepaalde punten in de VR beelden aanwijzen en de leerlingen worden via pijltjes naar die plek geleid. Als docent kun je zien waar de leerlingen naar kijken. De kans dat je hier de leerlingen ‘kwijtraakt’ is kleiner.