Publicaties
Onderzoek
Onderzoekers van de universiteit en hogeschool verrichten onderzoek in de context van U-Talent. Het onderzoek heeft betrekking op het bevorderen van talentontwikkeling, het vergroten van interesse in bèta en techniek en vakdidactisch onderzoek.
Het Freudenthal Instituut gebruikt U-Talent als een platform voor een structurele dialoog tussen onderzoekers en het scholenveld. Het doel is tweeledig: het lesgeven op scholen wordt ondersteund door onderzoeksresultaten, en vragen uit de praktijk worden gebruikt om nieuwe onderzoeksvoorstellen te maken.
De U-Talent scholen zijn preferred partner bij het samenstellen van consortia voor onderzoeksvoorstellen.
Publicaties
Medewerkers van U-Talent publiceren regelmatig over de programma’s die we bieden en de resultaten ervan. Hieronder vindt u die publicaties, geordend naar het jaar van verschijnen.
[collapsibles]
[collapse title=”2020″ active=”true”]
- Program a Hit – Using Music as Motivator for Introducing Programming Concepts (pdf). Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE, 266–272. https://doi.org/10.1145/3341525.3387377. Köppe, C. (2020).
- Toward a New Model of Understanding, Preventing, and Treating Adolescent Depression Focusing on Exhaustion and Stress. Front. Psychiatry, 06 May 2020. Toon van der Gronde, Leontien Los, Arnoud Herremans, Ronald Oosting, Rafaela Zorzanelli & Toine Pieters. Met medewerking van Emma, Frits, Imke, Hannah, and Thijmen in het kader van hun thesis-onderzoek.
[/collapse]
[collapse title=”2019″ active=”false”]
- The Pattern Language of Incremental Grading. In Proceedings of the 25th Conference on Pattern Languages of Programs, PLoP’18. Portland, OR, USA. Köppe, C., Manns, M. L., & Middelkoop, R. (2019).
- Hybrid Collaboration Patterns. In Proceedings of the 25th Conference on Pattern Languages of Programs, PLoP’18. Portland, OR, USA. Köppe, C., Kohls, C., Pedersen, A. Y., Nørgård, R. T., & Inventado, P. S. (2019).
[/collapse]
[collapse title=”2018″ active=”false”]
- Patterns of Inclusion: Fostering Digital Citizenship through Hybrid Education. Journal of Educational Technology & Society, 21(1), 225–236, Pedersen, A. Y., Nørgård, R. T., & Köppe, C. (2018).
- Educational videos from a film theory perspective: Relating teacher aims to video characteristics. Wijnker, W., Bakker, A., Van Gog, T. A. J. M., & Drijvers, P. H. M. (2018). British Journal of Educational Technology. Advance online publication. doi: 10.1111/bjet.12725.
- How do STEM-interested students pursue multiple interests in their higher educational choice? Jonne Pieter Vulperhorst ORCID Icon, Koen Rens Wessels, Arthur Bakker & Sanne Floor Akkerman, 2018.
- Persons pursuing multiple objects of interest in multiple contexts. Akkerman, S. F., & Bakker, A., 2018.
- Robotica in de klas. Peter Duifhuis, Koen van Asseldonk, NVOX, 43 (4) 2018, pp. 174-175.
- Een goede onderwijsvideo dient een helder doel. Wijnker, W. & Bos, R. D., NVOX, 43 (4) 2018, pp. 212-213.
- High-school students engaging with researchers within a pre-university programme: Motivations and experiences. Berenice Michels, Harrie Eijkelhof. Research for All 2(1), 2018.
[/collapse]
[collapse title=”2017″ active=”false”]
- Creatief ‘Driedee’: Muqarnas. Susanne Tak, Rogier Bos, Euclides, 93 (3) 2017, pp. 4-7.
- Relating secondary school to higher education honours programmes. Ton van der Valk, Cécile Kleijer and Berenice Michels. Journal of the European Honors Council 2017 (1), 12.
- Rapport Interesses en studiekeuze van jongeren met bètatalent. Onderzoek naar leerlingen van Junior College Utrecht en U-Talent Academie. Jael Draijer, Arthur Bakker, Sanne Tromp, & Sanne Akkerman. Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut, U-Talent, 2017.
[/collapse]
[collapse title=”2015″ active=”false”]
- Het FIzier gericht op… open problemen. Tak, S.W., Bos, R.D. & Kleijer, C.C. (2015). Euclides, 91 (1), (pp. 26-27) (2 p.).
[/collapse]
[collapse title=”2014″ active=”false”]
- Connecting excellence in secondary and higher education. Ton van der Valk: M.V.C. Wolfensberger, L. Drayer, J.J.M. Volker (eds.) (2014). Pursuit of excellence in a networked society. Münster – New York: Waxmann.
- Characteristics of a challenging learning environment. Suzanne Vrancken, Sanne Tromp: M.V.C. Wolfensberger, L. Drayer, J.J.M. Volker (eds.) (2014). Pursuit of excellence in a networked society. Münster – New York: Waxmann.
- Excellentie en differentiatie, Ton van der Valk, School aan Zet, 2014
- Training Teachers to Promote Talent Development in Science Students, Ton van der Valk (2014). In Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference). In: C. P. Constantinou, N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou (eds.)
[/collapse]
[collapse title=”2013″ active=”false”]
- Excellentie en de leeromgeving, Sanne Tromp en Suzanne Vrancken, School aan zet, sept. 2013
- Excellente leerlingen verkennen elementaire deeltjes, Vincent van Dijk, Florine Meijer, Ton van der Valk, NTvN juni 2013, pp. 216-219.
- Kwantumstructuur van de materie: quarks, orbitalen en deeltjes in doosjes, Florine Meijer, Ton van der Valk, Vincent van Dijk en Frans Teeuw, NVOX januari 2013, pp. 18-20.
[/collapse]
[collapse title=”2012″ active=”false”]
- Proeven van vroeger, Hieke Huistra, Tiemen Cocquyt, Hendrik Asper, Ton van der Valk, NVOX november 2012, pp. 422-424.
- Van hiv tot aids? Een probleemgestuurde nlt-module voor 5/6-vwo, Krijn Kieviet en Ton van der Valk, NVOX oktober 2012, pp. 370-372.
- Excellente leerlingen in de collegebanken, Marieke Snippe, Bij de Les, maandblad van de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders NVS-NVL, september 2012, pp. 22-23.
- NLT op de universiteit: portret van Junior College Utrecht. Hoofdstuk in Beeld van bètavernieuwing, B. Hollaardt en C. Blokhuis, Stuurgroep nlt, september 2012.
- Beleid & Differentiatie: boter bij de vis, G. Haarbosch, K.J. Kieviet en J.J.J. Schenkels, PGO voor lerarenopleiding Universiteit Utrecht, Centrum voor Onderwijs en Leren, juni 2012.
[/collapse]
[collapse title=”2011″ active=”false”]
- Leerlingen begeleiden bij differentiatie, Krijn Kieviet, Ton van der Valk, Mark Koren en Arjen Galema, NVOX december 2011, pp. 474-475.
- Ikonderzoekwater, in bijlage Geoweek bij Geografie juni 2011, p. 12.
- Wisselstromen met en zonder imaginaire machten Elektrische schakelingen als inspiratie voor complexe getallen, Aad Goddijn en Ton van der Valk, De Nieuwe Wiskrant, juni 2011, pp. 18-26.
- Leef met je hart! Van bloedvat tot hartinfarct, Sanne de Jong, Harold van Rijen, Baukje Lobregt, Henriette Kok, NVOX, juni 2011, pp.272-273.
- Stimuleren van bèta-talent in de klas, Ton van der Valk, ECENT.nl, 14 april 2011.
- Empowerment en leerresultaten bij getalenteerde bètaleerlingen in een verrijkte onderwijsleeromgeving, Ton van der Valk, Hetty Grunefeld, en Albert Pilot, Pedagogische Studiën (2011) jaargang 88, nr. 2, pp. 73–89.
- NLT-module IJs en Klimaat, Marloes Kloosterboer en Ton van der Valk, Geografie april 2011, pp. 42-43.
- Biofysica tussen oog en brein: De nlt-module Kijken en Zien, Ton van der Valk en Krijn Kieviet, NVOX februari 2011, pp.63-65.
- IJs en Klimaat: een module voor 6 vwo, Ton van der Valk en Michiel van den Broeke, NVOX januari 2011, pp. 22-24.
- Differentiatie en leerlingfeedback: keuzeopdrachten bij scheikunde als voorbeeld, Frans Teeuw, Ilse Landa en Ton van der Valk, NVOX januari 2011, pp. 6-8.
[/collapse]
[collapse title=”2010″ active=”false”]
- Prijs jezelf goed aan en behaal gegarandeerd succes! De waarde van de motivatiebrief als voorspeller van studiesucces op het JCU. Lisette Brouwers en Carin van Haren, PGO voor IVLOS lerarenopleiding, Universiteit Utrecht, december 2010.
- Complexe stromen. Een module voor nlt en wiskunde D, Ton van der Valk en Aad Goddijn, NVOX december 2010, pp. 495-497.
- Tegemoet komen aan verschillen in de klas, Vincent van Dijk, Jeroen van Velden, Florine Meijer en Ton van der Valk, NVOX september 2010, pp. 308-310.
- Ikonderzoekwater.nl, Bob Lefeber, Willem Hendrik van Ledden en Sanne Tromp, NVOX september 2010, pp 311-313.
- Biologie-onderwijs op eigen niveau, Krijn Kieviet, bionieuws, 18 september 2010.
- Ruimte voor verschil: een model voor differentiatie in het vwo, Sanne Tromp, in: Sprint-Innovatief 2009: 15 voorbeelden van innovatieve samenwerking in de bètaketen, Platform Bèta Techniek, augustus 2010, pp. 124-132.
- Moleculen in leven. Een nlt-module tussen leven en niet-leven,Marc van Mil en Ton van der Valk, NVOX juni 2010, pp. 273-275.
- Hart en Vaten, stilstaan bij een hartinfarct, Kirsten Kosters-Klapwijk, Harold van Rijen en Ton van der Valk, NVOX mei 2010, pp. 204-206
- Levensloop van Sterren, Florine Meijer en Ton van der Valk, NVOX april 2010, pp. 148-150.
[/collapse]
[collapse title=”2009″ active=”false”]
- NLT-modules volgen in een academische omgeving, Virjanand Panday, René ter Wee en Ton van der Valk, NVOX september 2009, pp. 312-313.
- Naar samenhang in een nlt-curriculum, Ton van der Valk, NVOX juni 2009 pp. 66-68.
- De Bewegende Aarde, een interdisciplinaire NLT-module. Marloes Kloosterboer, Hans de Bresser en Ton van der Valk, NVOX januari 2009, pp. 4-7.
- Onderwijs aan talenten in de natuurwetenschappen. Ton van der Valk, Vincent van Dijk en Jeroen van Velden, NVOX januari 2009, pp. 23-25.
[/collapse]
[collapse title=”2008″ active=”false”]
- Heart and blood vessels: investing in pre-university education. M. Vos, S. Tromp, H. Stam, Netherlands Heart Journal, november 2008.
- Hart en vaten: ook investeren in het vwo-onderwijs. H. Stam, N. van der Houwen, A. Ottevanger, A. Klaassen, Hart Bulletin van de Nederlandse Hartstichting, oktober 2008.
- Onderzoekende houding, een leerlijn. Marieke Aarsen en Ton van der Valk, NVOX oktober 2008.
- Senior secondary school physics curriculum for talented students Ton van der Valk, Jeroen van Velden, Vincent van Dijk, GIREP augustus 2008.
- Jij en het JCU: Empowerment op het Junior College Utrecht. Ton van der Valk, Albert Pilot, Hetty Grunefeld, Quintijn Sissingh Meijer, IVLOS augustus 2008.
- De bewegende aarde: Geo-module voor Natuur, Leven en Technologie. Marloes Kloosterboer-van Hoeve & Hanneke Paulssen, Geografie augustus 2008.
- Junior College Utrecht as a laboratory for innovation in school science and mathematics Ton van der Valk en Sanne Tromp, ISDDE juli 2008.
- De invloed van curriculumkenmerken op empowerment van getalenteerde bètaleerlingen. Ton van der Valk, Albert Pilot & Hetty Grunefeld, ORD juni 2008.
- Geef ‘hart en vaten’ navolging. Sanne Tromp en Hans Stam, FD, 10 maart 2008.
[/collapse]
[collapse title=”2007″ active=”false”]
- Junior College Utrecht: Challenging Motivated Upper Secondary Science Students; Junior College Utrecht: a Laboratory for Innovation of Science Education, Ton van der Valk & Harrie Eijkelhof, ESERA augustus 2007.
- Junior College Utrecht Challenging talented secondary school students to study science Ton van der Valk, Ed van den Berg and Harrie Eijkelhof, School Science Review, juni 2007.
- JCU: een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van bèta-onderwijs, Ton van der Valk en Sanne Tromp, NVOX maart 2007, pp. 142-145.
- Gemotiveerde leerlingen méér uitdagen. Ton van der Valk en Sanne Tromp, NVOX februari 2007, pp. 84-87.
[/collapse]
[/collapsibles]