Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
U-Talent | Decoderen, de eerste computer en een indrukwekkende universiteit

U-Talent

13 september 2019

Decoderen, de eerste computer en een indrukwekkende universiteit

Voor een deel van de U-Talent Academy 6v-leerlingen begon het nieuwe schooljaar wel heel erg goed. Begin september vertrok een groep van 40 Academy-leerlingen en 3 begeleiders in de vroege ochtend op excursie naar Oxford. Margreet Pieper, projectmedewerker bij U-Talent, was mee en deed verslag.

“Op de boot werd iedereen goed wakker door het prachtige uitzicht op de ‘White Cliffs of Dover’. In de bus deden we vervolgens een ‘speed date’ zodat iedereen elkaar leerde kennen en keken we een film. Zo ging de busreis best snel! Eenmaal in Oxford aangekomen doken we ’s avonds een traditionele pub in voor het eten en een pubquiz. Hoeveel wisten de leerlingen nog van de Academy modules die ze gevolgd hebben? Wie had de meeste algemene kennis? Er werd fanatiek gestreden om de zakken Engelse drop.

Maandagochtend in het hostel begon de dag met een echt Engels ontbijt met worstjes, tomaat en bonen. Dit was niet voor iedereen weggelegd op dit tijdstip… maar het hoort nu eenmaal bij het cultuur snuiven! Daarna vertrokken we naar Bletchley Park, een plek die ook bekend is van de film The Imitation Game. De medewerkers in Bletchley Park speelden tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol bij het decoderen van berichten van de Duitsers onder leiding van wiskundige Alan Turing.

De leerlingen volgden een workshop en gingen zelf aan de slag met het kraken van codes. Ook was een van de originele Enigma machines (zie foto onder) te bewonderen. Tijdens de rondleiding over het park bleek hoe belangrijk deze plek is geweest en hoeveel fascinerende verhalen er zijn over de vroegere medewerkers, die jarenlang alles geheim moesten houden.

“Heel interessant wat er allemaal in Bletchley Park is gebeurd! Het is leuk om bij het decoderen de puzzels op te lossen.”

In de middag bezochten we het National Museum of Computing, waar de gehele ontwikkeling van de computer te zien was. We zagen de allereerste computer Colossus, programmeerden ‘old school’ op oude BBC-computers en zagen hoe de opslag van data steeds efficiënter werd.

“Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe de computer zich van begin tot eind heeft ontwikkeld, en dat dat nu allemaal in onze smartphone zit.”

Op dinsdag sliepen we een beetje uit, voordat we naar het National History Museum gingen. Daar kregen de leerlingen een rondleiding en zagen ze van alles, zoals opgezette spinnen en skeletten van dinosauriërs. Na een tour langs de gebouwen van de University of Oxford, inclusief bizarre verhalen over het studentenleven, bezochten we het Department of Biochemistry. Hier kregen we een lezing en keken we bij verschillende onderzoeksopstellingen.

Uiteraard was er tijdens de excursie ook tijd om te genieten van fish ’n chips, fudge en het mooie Engelse accent. Dinsdagavond doken we de nachtbus in en kwamen vlak voor zonsopgang weer in Utrecht aan. Een geslaagde excursie voor zowel de leerlingen als begeleiders!”