Robotica in de klas: module Arduino
Een robot bouwen: hoe begin je daarmee? Bij U-Talent hebben we een module ontwikkeld waarin leerlingen leren werken met Arduino. We wilden de leerlingen enthousiasmeren voor de maakbaarheid van de technologie om ons heen en ze leren om hiermee zelfstandig aan de slag te gaan. In dit artikel doen we hiervan verslag in de hoop geïnspireerde collega’s handvatten te bieden om ook te gaan experimenteren.
Zijn er straks nog chauffeurs? Of rijden personenauto’s, bussen en vrachtwagens zelf? Ga je nog naar de huisarts als het kennissysteem Watson diagnoses kan stellen en alle bijwerkingen van alle bekende medicijnen paraat heeft? De arbeidsmarkt verandert. Steeds meer denkwerk kan worden overgenomen door slimme software. Hoe willen we onze leerlingen daarop voorbereiden?
Natuurkunde heeft bijvoorbeeld fysische informatica in het havo-examenprogramma. Vaak wordt dit ingevuld met het systeembord. Dat is misschien een mooie kennismaking, maar staat wel ver af van de hedendaagse techniek. Een natuurkundige programmeert bijvoorbeeld een script om patronen te vinden in grote hoeveelheden data of bouwt een systeem met een Arduino om trillingen tijdens het experiment te registeren.
In het kader van U-Talent is een module ontworpen om leerlingen te laten werken met deze Arduino. Dit apparaatje biedt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met programmeren en het gebruik van sensoren en actuatoren.
Lees meer over de module op de site van de NVON of download het volledige artikel (pdf).
Auteurs: Koen van Asseldonk, Peter Duifhuis