Terugblik U-Talent conferentie 2018
Op 10 april 2018 was het zover: 150 docenten, schoolleiders en toa’s en 50 leerlingen verzamelden zich bij de Hogeschool Utrecht voor de jaarlijkse U-Talent conferentie. Een leerzame én gezellige dag!
Prijswinnaars Bètafestival
Tijdens het Bètafestival presenteerden onder- en bovenbouwleerlingen van U-Talent- partnerscholen inspirerende schoolprojecten rondom bèta en techniek. Hiermee konden zij een mooi geldbedrag winnen: 750, 500 of 250 euro. De driekoppige jury zei in het algemeen over het Bètafestival: “Veel van de projecten van leerlingen waren zeer fraai, sommige waren zelfs onnavolgbaar.” De winnende scholen waren:
SG Huizermaat – 1e prijs
De leerlingen van de Huizermaat hebben zelf een PCR-apparaat gebouwd en DNA vermenigvuldigd. De leerlingen gingen op zoek naar een resistentiegen in de aardappel, en bouwden daarvoor met succes hun eigen apparatuur. Dit deden ze in teams; elk team had hun eigen verantwoordelijkheid binnen het hele proces. De jury is onder de indruk van wat de leerlingen voor elkaar hebben gekregen, en vinden dit een voorbeeld van een project dat zowel uitdagend is als overdraagbaar naar andere scholen.
Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt – 2e prijs
Op het Stedelijk Gymnasium JvO leren de leerlingen anatomie zeker niet alleen uit hun biologieboek. In de klas ontleden de leerlingen allerlei dieren, zoals duiven, ratten en inktvissen. “Ik wist niet dat huid zo los zat! En spieren zijn ook veel dikker dan ik dacht.” vertelde een van de scholieren. In totaal behandelen de leerlingen zes dieren. Elk dier wordt door een leerling voorbereid, met informatie uit universiteitsboeken. Daarna schrijft de leerling een instructie voor zijn of haar klasgenoten, in begrijpelijke taal en met foto’s. “De dieren kan je gewoon bestellen,” aldus een leerling. Een heel overdraagbaar project dus.
Christelijk Gymnasium Utrecht – 3e prijs
“Zweten voor de cijfers”, zo heet het schoolproject van het CGU. In dit project wordt gekeken naar het effect van inspanning op leren. Daarvoor lieten zij jongens en meiden de trap op lopen. Deze proefpersonen leerden woordjes, liepen daarna de trap op zodat de hartslag flink omhoog ging, en leerden daarna weer woordjes. Bij jongens had inspanning een positief effect op het leren; bij meiden niet. De jury vond met name het grote onderzoekende aspect heel sterk. Ook de overdraagbaarheid van dit project naar andere scholen en leraren is groot.
Leren van elkaar
Tijdens de openingslezing van seismoloog prof. dr. Arwen Deuss kwam het thema, Leren van elkaar, impliciet aan bod. Zo leerden we niet alleen over haar onderzoek naar het binnenste van de aarde, maar kregen we ook tips over hoe we dergelijk onderzoek kunnen uitleggen aan middelbare scholieren. Een inspirerende lezing!
Daarna volgende twee workshoprondes, waarbij de deelnemers konden kiezen uit maar liefst 16 workshops. Van quantum leap, proteomics, 3D-printen en geschiedenis van de wiskunde tot peerfeedback-workshops, virtual reality, Lesson Study en curriculum.nu.
Op de afbeelding rechts zie je een deelnemer in actie tijdens een Escape Room rondom biologie.
Workshops voor leerlingen
Voorafgaand aan het Bètafestival konden de leerlingen zelf ook diverse workshops volgen. Zo ging een groep leerlingen op pad naar de Botanische Tuinen, waar ze bij de bijenkasten mochten kijken onder leiding van imker Rob Welschen. Ook mochten deze leerlingen een gloednieuwe bèta-geïnspireerde Escape Room doen bij het Freudenthal Instituut. Andere leerlingen volgden workshops rondom perspectief tekenen, origami vouwen (“Ik zou dit wel de hele middag kunnen doen”, alsdus een leerling) en schimmels. Zie hieronder een aantal foto’s van deze workshops.