Escape Rooms: Je moet diep, diep denken!
Over de opkomst van Escape Rooms in het voortgezet onderwijs.
4-3-2-1-0! roept de hele klas. Vervolgens zijn er alleen achterhoofden te zien. Alle leerlingen zijn diep gebogen over de werkbladen en voorwerpen die op tafel liggen. Er heerst een koortsachtige bedrijvigheid. Steeds wordt er op de klok gekeken. Hoeveel tijd is er nog? Sommige docenten zitten op een stoel en genieten van de bedrijvigheid. Anderen lopen actief rond.
Wat vinden leerlingen en docenten van Escape Rooms (ERs) in de biologie les? Wat triggert leerlingen om actief te zijn en te blijven? Wat leren leerlingen ervan? Voor welke leerdoelen kunnen ERs worden toegepast? Kortom, wat is de educatieve potentie van Escape Rooms in de les?
In de week van de biologie werd door het NIBI een Escape the Classroom Challenge georganiseerd. Deze Challenge vond 27 september plaats op 100 scholen, in brugklassen. De Escape Room (ER) is ontwikkeld door Joris Koot en Anne de Groot, van Escape The Classroom. Alice Veldkamp, lerarenopleider bij het Freudenthal Instituut in Utrecht, observeerde met collega’s en studenten in klassen en bevroeg 50 deelnemende docenten en 270 leerlingen.
Tijdens de U-Talent Conferentie op 10 april 2018 wordt een workshop aangeboden rondom de Do’s and Don’ts van Escape Rooms. Ook wordt vanwege het succes van dit jaar de nascholing Ontwerp een Escape Room komend studiejaar opnieuw aangeboden (de aankondiging hiervan komt rond de zomervakantie online te staan).
Lees het volledige artikel Je moet diep, diep denken! op de site van ELWIeR en Ecent.