Terugblik Growing Organs in the Lab
In januari organiseerde het Hubrecht Instituut samen met U-Talent een masterclass over stamcellen en organoïden voor 32 vwo-leerlingen. Ze zochten onder andere uit of wetenschappers van het Hans Clevers laboratorium inderdaad organen in petrischalen kweken.
Over deze masterclass schreven zowel Vivian Lehmann (één van de organisatoren) als Mayke Blokpoel (deelneemster) een nieuwsbericht. Lees hieronder hun ervaringen.
[collapse title=”Vivian Lehmann – organisator” ]
Een goed begin is het halve werk
De dag begon met een algemene introductie van het instituut en de begeleiders. Na de korte kennismaking volgde een inleidend college van Jasper Mullenders, postdoctoraal onderzoeker bij het Clevers Lab. Aan de hand van quizzen en korte discussies leerden de scholieren over de verschillen tussen embryonale en volwassen stamcellen, en hoe wetenschappers organoïden maken en gebruiken voor fundamenteel onderzoek en medische toepassingen. Daarna kregen de leerlingen de gelegenheid om in groepjes en voorzien van thee en koekjes te praten over de mogelijke toepassingen.
Techniek en praktijk
Om de leerlingen een beter inzicht te geven in wat mogelijk is in het laboratorium, legde Jasper de vele technieken uit die worden gebruikt om onderzoeksvragen in stamcelbiologie te beantwoorden. Na kennis te hebben genomen van Western Blots, Sanger Sequencing en immunofluorescentie, werden de scholieren meegenomen naar de laboratoria van Hans Clevers. In de laboratoria stonden microscopen klaar om de structuur van darmweefsel te bekijken. Tevens konden de scholieren een blik werpen op de verschillende machines die er staan.
Tijdens de lunch konden de leerlingen elkaar beter leren kennen. Daarna gaven Marne Hagemeijer en Florijn Dekkers, postdoctorale onderzoekers van respectievelijk het UMC Utrecht en het Clevers Lab, een lezing over hoe organoïden helpen bij de personalisering van de behandeling van taaislijmziektepatiënten.
Vervolgens konden de scholieren onder begeleiding van Marne en Florijn zelf een diagnostische test uitvoeren met behulp van organoïden. Terwijl één groep medicijnen pipeteerde op van de patiënt afkomstige organoïden, analyseerden de andere groepen een onderzoeksartikel over de diagnostische test en leerden hoe onderzoek wordt gedeeld tussen wetenschappers.
Ethisch einde
De dag eindigde met een ethische discussie over stamcellen en organoïden met onderzoekers Hans Clevers en Jeffrey Beekman, een ethicus en een taaislijmziektepatiënt. De verhitte discussie bracht persoonlijke en maatschappelijke problemen aan de orde met betrekking tot weefseldonatie en de ethiek achter de productie van medicijnen. Na het uitwisselen van feedback en het nemen van afscheid, vertrokken de scholieren met een grote glimlach en nieuwe ideeën over hun toekomstige carrière naar huis.[/collapse]
[collapse title=”Mayke Blokpoel – deelnemer uit 6-vwo” ]
Ik had mij aangemeld voor de masterclass ‘Growing Organs in the Lab’ omdat ik de indruk kreeg dat de thema’s die hier ter sprake zouden komen erg in mijn interessegebied lagen. Dit was ook helemaal het geval! Ik vind onderzoek doen erg leuk en ben altijd nieuwsgierig naar alles op het gebied van gezondheid.
Van begin tot eind heb ik deze masterclass als boeiend ervaren.
Na de kennismaking met postdoctoraal onderzoeker Jasper Mullenders en Masterstudent Regenerative Medicine and Technology Vivian Lehmann, kregen mijn mede-masterclassleerlingen en ik meteen een duidelijk college over het onderwerp en werden onze eigen meningen en ideeën op de proef gesteld bij een discussie over onze voorbereidende poster, die eveneens onderdeel was van de ondersteunende huiswerkopdrachten vooraf aan de masterclass.
Het volgende college gaf ons voorkennis over de verschillende technieken in het laboratorium, waarna we vervolgens een rondleiding kregen door het Hubrecht Instituut om het lab met onze eigen ogen waar te nemen. Hier hebben wij later op de dag ook een praktisch onderzoek mogen uitvoeren nadat we de presentatie van Florijn Dekkers, over haar eigen onderzoek met betrekking tot taaislijmziekte, hadden bijgewoond. Ik vond dit persoonlijk het leukst, omdat ik zelf een kijkje kon nemen in de wereld van een onderzoeker en een indicatie kreeg van de hoeveelheid processen die hieraan vooraf zijn gegaan.
Tijdens deze dag was er ook nog genoeg tijd om mij in het wetenschappelijk artikel van Florijn Dekkers, onder goede begeleiding, te verdiepen. Dit bleek lastiger dan ik dacht! We sloten deze dag af met ethische dilemma’s over het onderwerp om zo de discussiepunten van verschillende kanten te belichten.
De hele dag door was er genoeg ruimte om pauze te houden en de mede-masterclassleerlingen te leren kennen. We werkten veel in kleine groepjes, wat ik erg prettig vond. Al met al heb ik deze masterclass dus erg positief ervaren en zou ik mij hier zo weer voor inschrijven als daar de mogelijkheid voor is.[/collapse]