Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
U-Talent | Excursies naar CERN, Texel en Grenoble

U-Talent

18 mei 2017

Excursies naar CERN, Texel en Grenoble

Tijdens de eerste helft van mei gingen leerlingen uit 5-vwo van de U-Talent Academie op excursie. Ze gingen op reis naar Texel, Genève of Grenoble. Het waren drukke dagen, waarin veel geleerd is maar zeker ook ruimte was voor ontspanning.

NIOZ op Texel
Op Texel bezochten de leerlingen het NIOZ (Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee). Ze gingen ook aan de slag, onder andere door het wad op te gaan en zelf onderzoek te doen. Verder was er een bezoek o.l.v. twee gidsen van Ecomare aan de Slufter; een grotendeels door duinen omsloten strandvlakte die in open verbinding met de Noordzee staat, waardoor een kwelderlandschap is ontstaan. Ook was er tijd voor ontspanning: BBQ-en op het strand, ‘s avonds Texel verkennen, volleyballen en boogschieten.

Zie hieronder de vlog van Iris Jong over de Texel-excursie:

Variatie in Grenoble
De scholieren van Grenoble hadden een gevarieerde excursiereis waarin zowel naar elementaire deeltjes als gezondheidsbeleid werd gekeken. De leerlingen bezochten de European Photon & Neutron science campus vanwege de European Synchrotron Radiation Facility (ESRF) deeltjesversneller. Op de tweede dag pakten ze de bus naar Genève om daar de Wereldgezondheidsorganisatie te bezoeken en het natuurhistorisch museum.

CERN in Zwitserland
Bij CERN te Genève volgden de leerlingen een speciaal voor hen ontwikkeld programma. Zo bezochten ze verschillende onderdelen van de deeltjesversneller, waarbij ze leerden hoe de supergeleidende magneten werken en hoe de botsingen in de gigantische detectoren worden bestudeerd. De scholieren gingen onder de grond om een kijkje te nemen bij de Large Hydron Collider bij het ALICE project. Daarnaast was er aandacht voor computing, de controlekamers en bouwden de scholieren hun eigen nevelkamer.