Een sterk begin: begeleiding startende leraren
In het project ‘Een sterk begin: Begeleiding Startende Leraren’ werken de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht samen met VO scholen aan een begeleidingsprogramma voor leraren met 0 tot 3 jaar werkervaring. Het doel van het project is startende leraren zich thuis te laten voelen op school en ze te helpen bij hun professionele ontwikkeling. Per startende docent die mee doet aan dit project ontvangt uw school 2000 euro subsidie. Scholen kunnen zich nu inschrijven voor deelname aan het project in het komende schooljaar.
Projectleider Ko Melief: ’Startende leraren zijn een verrijking voor een school. Door ze te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling, blijven de leerkrachten vaak behouden voor een school. Dat is een win-winsituatie voor iedereen.’ Om dit doel te bereiken biedt Begeleiding Startende Leraren verschillende trainingen en instrumenten aan. Het gaat om observatie en coaching via ICALT, ondersteuning bij het maken van ontwikkelplannen en inzet van Lesson Study, waarbij leerkrachten uit hetzelfde vakgebied lessen ontwikkelen met elkaar. Het project richt zich vooral op schoolopleiders en coaches. Zij worden via verschillende trainingen en bijeenkomsten ondersteund in hun rol.
Observatie en coaching met ICALT
Coaching en observatie zijn uitstekende manieren om te werken aan de pedagogisch-didactische, vakdidactische en interpersoonlijke ontwikkeling van de startende docent. Binnen het project worden schoolopleiders en coaches getraind om deze coaching en observatie uit te voeren, onder andere met ICALT. Rosanne Zwart, onderzoekscoördinator in het project: ‘ICALT is eenvoudig in gebruik, biedt een duidelijke focus en geeft de coach de mogelijkheid om op maat te werken aan de pedagogisch-didactische en vakdidactische vaardigheden van de startende docent. Met dit instrument wordt goed zichtbaar waar de startende docent staat en waar zijn of haar ontwikkelruimte ligt: de zone van de naaste ontwikkeling. Het biedt concrete handvatten op basis waarvan de coach samen met de starter kan werken aan deze ontwikkeling. Zo kan een coach op basis van het idee de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ met de ene starter specifiek werken aan de lesorganisatie terwijl een andere starter al toe is aan het inzetten activerende didactiek’.
Programmaontwikkeling en Lesson Study
In het project worden schoolopleiders en coaches van deelnemende scholen gesteund in het maken van ontwikkelplannen voor startende docenten. Dit gebeurt via kringbijeenkomsten, werkbezoeken en masterclasses. Bovendien is er een training van vijf bijeenkomsten met als doel om een duurzaam en integraal plan te ontwerpen. Ook wordt Lesson Study binnen het project aangeboden. Lesson Study is een methode om samen met docenten uit hetzelfde vakgebied lessen te ontwikkelen en uit te proberen in de klas. De focus binnen Lesson Study ligt op het leren van de leerlingen en op het ontwikkelde lesontwerp. Schoolopleiders of coaches kunnen een train-de trainerprogramma volgen om Lesson Study op school op te zetten, te begeleiden en uit te voeren. Parallel aan de training wordt een Lesson Study cyclus op school georganiseerd.
Begeleiding Startende Leraren: meedoen?
Meer informatie is te vinden op bsl-utrecht.nl. Uw vragen kunt u mailen naar bsl-utrecht@uu.nl. Als u als school mee wilt doen met dit project, dan kunt u zich voor 30 juni opgeven.