Bijeenkomst didactische benadering concepten Relativiteit
Mijn naam is Floor Kamphorst en ik doe een promotieonderzoek bij de Universiteit Utrecht naar didactiek voor Relativiteit. Daarvoor ben ik op zoek naar natuurkundedocenten die tijdens een bijeenkomst op 13 april mee willen denken over concepten die essentieel zijn om leerlingen de noodzaak voor de relativiteitstheorie te laten ervaren.
Doel onderzoek
Het doel van mijn onderzoek is om lesactiviteiten te ontwikkelen voor het onderwerp Relativiteit waardoor leerlingen ook een correct beeld krijgen van natuurkunde als wetenschap. Een van de aspecten daarbij is dat leerlingen ervaren dat de relativiteitstheorie fenomenen uitlegt die daarvoor niet uitgelegd konden worden en dat leerlingen daarmee de noodzaak voor deze nieuwe natuurkundige theorie in kunnen zien. De achterliggende didactische gedachte is dat leerlingen zich nieuwe begrippen en theorieën gemakkelijker eigen maken als ze zelf hebben ervaren dat ze er niet meer uitkomen met wat ze al weten.
Conceptuele analyse
In de aanloop naar het ontwikkelen van die lesactiviteiten ben ik bezig met een conceptuele analyse van de relativiteitstheorie en een (empirisch) onderzoek naar hoe leerlingen met die concepten redeneren. In de afweging welke concepten essentieel zijn om leerlingen de noodzaak voor de relativiteitstheorie te laten ervaren, wil ik graag het docentenperspectief meenemen. Daarvoor ben ik op zoek naar collega’s die bereid zijn om daar tijdens een bijeenkomst met meerdere docenten over mee te denken.
De bijeenkomst
Tijdens de bijeenkomst zal ik mijn voorlopige resultaten van een conceptuele analyse van de lesboeken en didactische literatuur presenteren. Aan de hand van deze gegevens bespreken we mogelijke implicaties van deze bevindingen voor de lespraktijk.
De bijeenkomst is op 13 april van 15.30-17.30 uur in het Buys Ballot Gebouw op de Uithof in Utrecht. Opgeven kan middels een e-mail naar Floor Kamphorst. Ik stel uw inbreng zeer op prijs.