Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
U-Talent | Page 15

U-Talent

Activiteiten archief

Het weer en klimaat van morgen

Het maken van een goede weersverwachting is allang geen nattevingerwerk meer. Tegenwoordig worden metingen van duizenden weerstations, satellieten en weerballonnen gebruikt om op supercomputers een weersverwachting voor de komende dagen uit te rekenen. In die computermodellen worden op basis van natuurkundige wetten de stroming van de atmosfeer en de vorming van wolken en neerslag berekend….

Lees meer

Het rendement van U-Talent vergroten: workshop voor schoolleiders

Docenten op de U-Talent Ambitie scholen hebben voor het schoolprogramma nieuw bèta onderwijs gemaakt, dat verdieping en verbreding biedt voor de deelnemende leerlingen. Hoe verspreidt u de ontwikkelde lesmaterialen, didactiek en organisatie binnen de school, zodat meer leerlingen hiervan kunnen profiteren? Twee voorbeelden van verspreiding zijn het bereiken van meer leerlingen in dezelfde jaarlaag, en…

Lees meer

Botten

Na een verkenning door het museum en door botmateriaal van verschillende dieren te bekijken, gaan de leerlingen een onderzoek opzetten en uitvoeren. De collectie van het museum zal worden gebruikt voor hun onderzoek. Aan het eind van de ochtend presenteren zij dit aan elkaar.

Lees meer

Een Lego robot programmeren

Robots kom je tegenwoordig op veel plaatsen tegen. Denk aan fabrieken en het leger, maar ook robots voor het huishouden bestaan al! Robots zien er steeds weer anders uit, maar in de kern zijn ze allemaal hetzelfde. Ze bestaan uit een frame dat kan rollen, verplaatsen of grijpen. De robot heeft sensoren waarmee hij kan…

Lees meer

Grenzen aan de chemie

Heeft u wel eens het gevoel dat uw kennis over de ontwikkelingen in het onderzoeksveld niet meer actueel is nu u een aantal jaar voor de klas staat? Heeft u wel eens behoefte om, naast het lesgeven, weer eens geïnspireerd te worden door nieuwe kennis uit uw vakgebied? De seminarreeks “Grenzen aan de Chemie” biedt…

Lees meer

Elementaire deeltjes

Wat weet ik (nog) van elementaire deeltjes? Wat moeten mijn leerlingen kennen en kunnen? Hoe leg ik dat uit? Elementaire deeltjes is een keuze-onderwerp in de examens vanaf 2016. Voor veel docenten is dit een onderwerp dat in de opleiding niet aan bod is gekomen of dat inmiddels flink is weggezakt. Er zullen weinig docenten…

Lees meer

Digitale didactiek ‘Blended learning’

In deze cursus wordt ingegaan op het concept blended learning. Typische kenmerken, zoals synchroon en asynchroon samenwerken, blended learning en leertheorieën, leertechnologieën en theorieen en modellen over blended learning komen aan de orde. Voorbeelden van deze thema’’s zijn de rol van video in het onderwijs (flipping the classroom), online samenwerken en elektronische leeromgeving en de…

Lees meer

Digitale didactiek ‘Serious Gaming’

In deze module wordt de basis gelegd van de (digitale) game didactiek. Er wordt onder meer ingegaan op de volgende vragen: Wat zijn de onderdelen van een game? Wat voor soorten games zijn er? Wat maakt een game leerzaam? Welke voorbeelden zijn er van goede educatieve games? En hoe zet je een game in een…

Lees meer

Talentontwikkeling in de havo

Wat is nu karakteristiek voor talentontwikkeling en excellentie bij havisten? De workshop is een voorbereiding op het samenstellen/ontwikkelen  van een eigen schoolproject voor havo binnen de school, dat gepresenteerd wordt tijdens de conferentie. We gaan in op honours-trajecten in bèta gerichte HBO- vervolgopleidingen en welke kenmerkende talenten hierbij horen. Vervolgens geven we elkaar handreikingen hoe we…

Lees meer

Bevorderen van excellentie in de bèta-vakken

Als docent weet u wie het zijn: de leerlingen die vragen blijven stellen en altijd meer willen weten. Hoe kunt u hen blijven boeien, zonder de rest van de klas te verliezen? Of neem de leerlingen van wie u zeker weet dat ze (veel) meer kunnen dan ze laten zien; hoe daagt u hen uit?…

Lees meer