Relativiteit in de klas
Relativistische natuurkunde stelt ons als docenten voor grote uitdagingen: hoe onderwijzen we onze leerlingen deze abstracte materie op een inzichtelijke manier.
Afgelopen jaar heeft Floor Kamphorst, als onderdeel van haar promotieonderzoek, in kleine setting lesmateriaal ontwikkeld en getest voor relativiteit. Dit lesmateriaal maakt relativistische concepten inzichtelijk aan de hand van event-diagrams en stelt leerlingen in staat zelfstandig te redeneren over bijvoorbeeld tijddilatatie.
In deze PLG maken we dit materiaal geschikt voor gebruik in je eigen les. Tijdens 4 bijeenkomsten wordt de opbouw en het doel van de lessen inhoudelijk toegelicht, krijg je handvatten hoe je tijdens de les kunt constateren hoe het relativistische kwartje bij je leerlingen is gevallen, en werken we aan de aanpassingen voor gebruik in een complete klas.
Vervolgens geef je de ontwikkelde lessen in je eigen klas. Voor Floor zijn deze lessen een belangrijke bron voor haar onderzoek.
De lessen bespreken we samen voor. We besteden aandacht aan doel en uitvoering, dataverzameling, en we evalueren de lessen achteraf.
In juni volgt een afsluitende bijeenkomst met de hele groep waarin we ervaringen en verbeterpunten uitwisselen.
Je committeert je voor de cyclus inclusief uitproberen van het lesmateriaal. Als je enthousiast bent, nodigen we je graag uit om het volgend schooljaar nogmaals mee te doen met het onderzoek en een verbeterde versie van het lesmateriaal.
Deze nascholing is gevalideerd door Registerleraar voor 33 registeruren.
Doelgroep
Docenten die in 5 of 6 VWO relativiteit geven. Het is niet noodzakelijk dat vorig jaar de cursus Relativiteit in de klas reeds is gevolgd.
Inschrijven
Aanmelden kan via het inschrijfformulier. De inschrijving opent op 1 september 2017.
Voor docenten van onze partnerscholen: al onze partnerscholen krijgen vouchers, waarmee docenten deel kunnen nemen aan het docentenprogramma. Vraag de U-Talent coördinator van jouw school om de vouchercodes.