Patronen in het onderwijs
We passen allemaal dagelijks tientallen patronen toe, in de meeste gevallen onbewust. We doen dit omdat we daarbij een goed gevoel hebben en impliciet weten dat iets op deze manier goed werkt. Hetzelfde doen we ook als leraren en docenten: we zorgen ervoor dat de lessen interactief zijn, dat leerlingen en studenten gemotiveerd raken of maken slim gebruik van technologische mogelijkheden. Daarbij zie je dat meer ervaren docenten dit vaak doen zonder erover na te denken, ze passen hun impliciete kennis toe, terwijl beginnende docenten meer op zoek zijn naar hoe ze op een bij hun passende manier hun onderwijs gaan ontwikkelen en uitvoeren.
Ontwerppatronen zijn een manier om deze impliciete kennis expliciet en daarmee deelbaar te maken. Deze manier kan daarbij op bijna alle niveaus worden toegepast, van kleine interacties tijdens een les (bijv. Question Boomerang) tot ontwerpen van materiaal (bijv. Bring Your Own Assignment) tot bredere didactische aanpakken (bijv. Hybrid Pedagogy). Daarbij zijn zowel de al beschreven patronen van waarde als ook het proces van het achterhalen (het expliciet maken) van deze patronen.
De eerste sessie start met een introductie in onderwijspatronen waarbij diverse inzetmogelijkheden worden besproken, bijv. voor de Flipped Classroom, het interactiever maken van lessen, hybrid pedagogy etc. De tweede sessie staat in het teken van het zelf achterhalen welke patronen je al succesvol toepast en hoe je deze kan beschrijven en delen. Als huiswerk beschrijven alle deelnemers een eigen ontwerppatroon. Tijdens de laatste sessie delen en verbeteren we deze patronen en gaan we vervolgens aan de slag om scenario’s met behulp van patronen uit te werken. Hierbij wordt uitgegaan van de behoeftes en interesses van de deelnemers.
Doelgroep
Relevant/interessant voor docenten en onderwijsontwikkelaars.
Inschrijven
De inschrijving voor deze nascholing is gesloten.