Onderzoekend wiskunde leren
Als je iets zelf ontdekt, dan begrijp je het. Zelf onderzoeken en ontdekken is leuk; je hebt een gevoel van eigenaarschap over je ontdekking. Bovendien is het goed om met elkaar op onderzoek te gaan en je vondsten te delen. Dit kun je gebruiken in het wiskundeonderwijs!
In deze cursus ontdek je hoe je onderzoekend leren kan inzetten in je onderwijs. Vanuit een theoretisch kader leer je praktische keuzes te maken op kleine en grotere schaal aanpassingen aan je lessen te maken zodat leerlingen meer ruimte krijgen voor onderzoek en ontdekking.
De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten. In de periode daar tussenin geef je een les gebaseerd op een onderzoekend leren-lesplan. In de eerste bijeenkomst maak je kennis met onderzoekend leren en bereiden we het lesplan goed voor. In de tweede bijeenkomst delen we ervaringen, plaatsen we die in een theoretisch kader en bouwen we voort op de eerste bijeenkomst om je mogelijkheden voor onderzoekend leren in klas uit te breiden.
Reken op 10 uur tijdsbesteding voor deze nascholing (2 x 3 uur bij de bijeenkomsten en 4 uur tussen de bijeenkomsten) en reserveer een les met een bovenbouwklas voor de hands on ervaring.
Deze workshop wordt u gratis aangeboden in het kader van het MERIA project, een Europees project over onderzoekend wiskunde leren.
Doelgroep
Voor wiskundedocenten havo/vwo-bovenbouw.
Inschrijven
De inschrijving is gesloten.