Digitale formatieve toetsing
Terwijl digitale summatieve toetsen vaak ingewikkeld zijn om te organiseren, biedt digitale formatieve toetsing, mits doelgericht ontworpen, veel didactische kansen voor de docent op les- en leerprocesniveau. Het kan substantieel bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen voor welke (vak)inhoud dan ook.
Deze nascholing bestaat uit een voorbereidende opdracht en een bijeenkomst.
- Je maakt een voorbereidende opdracht van ca 7,5 uur: je kiest een eenvoudig ICT-programma (bijv. Socrative of Kahoot!), ontwerpt hierin enkele formatieve vragen, neemt de vragen digitaal af in een klas en je vraagt je af wat de opbrengsten en valkuilen zijn.
- Er is een bijeenkomst van 2,5 uur waarin wordt ingegaan op vraagsoorten, mogelijke functies van digitale formatieve toetsing en op didactisch-pedagogische aspecten, ervaringen en tips. Er wordt ingegaan op de kansen die toetsmatrijs en toetsanalyse bieden.
Deze bijeenkomst geeft je handvatten om vervolgens zelf een doelgerichte digitale formatieve toets te ontwerpen.
Deze nascholing is gevalideerd door Registerleraar voor 10 registeruren.
Doelgroep
Alle docenten.
Inschrijven
De inschrijving voor deze nascholing is gesloten.