Robotica voor iedere leerling en voor iedere school
Het huidige tijdperk kenmerkt zich door de enorme snelheid van veranderingen op het gebied van technologische ontwikkelingen. We staan op dit moment dan ook aan het begin van de 4de industriële revolutie. Waar de komst van internet de manier waarop we kennis tot ons nemen definitief heeft veranderd, verandert de komst van 3D printen, biotechnologie, nanotechnologie en quantumcomputers op dit moment onze wereldeconomie. ‘Digitaal denken’ oftewel computational thinking is dan ook een belangrijke competentie die we de huidige generatie moeten meegeven om bij te blijven.
Bij deze cursus maken we gebruik van het robotwagentje “Leaphy”, ontwikkeld door twee leerlingen uit 4-vwo: Vroukje en Hannah. Leaphy is goedkoop in aanschaf, maar heeft alle kwaliteit en functionaliteit die nodig is voor het opdoen van de basisvaardigheden van programmeren en robotica. Naast de robot en de software is een lessenserie ontwikkeld waarmee leerlingen van groep 7 basisschool tot en met leerjaar 3 van havo/vwo wegwijs gemaakt worden in robotica.
Met het Leaphy robot lesprogramma is het mogelijk om samen met bovenbouwleerlingen les te geven op basisscholen. Een brug slaan naar de basisschool is interessant voor je eigen school (‘klantbinding’), voor de lesgevende leerlingen en voor basisscholen. Door deze constructie wordt het huidige tekort van docenten met ICT vakinhoudelijke kennis ondervangen.
Programma
Bijeenkomst 1. Opzetten van een leerlingdocenten team: Waarom peer2peer onderwijs, voorwaarden voor een functioneel leerlingenteam van leerlingdocenten, inpassen in het rooster.
Bijeenkomst 2. Marketing: Hoe benader je basisscholen? Hoe genereer je budget? Opzetten science community. Meerwaarde creëren voor de eigen school.
Bijeenkomst 3. Programmeren met Scratch. Wordt bekend met de verschillende elektronica onderdelen van Leaphy en leer de basisbeginselen van robotica met Scratch, aansturen van motoren en sensoren.
Bijeenkomst 4. Het Leerlingenteam. Hoe ontwikkelen de lesgevende leerlingen maatschappelijk besef, hoe train je management skills en ervaring in kennisoverdracht? Stimuleren van ondernemerschap bij docent en leerling.
Doelgroep
Voor iedere docent op de middelbare school met interesse in technologie. Met deze cursus maken we je bekend met laagdrempelig robotica onderwijs, programmeren (Scratch), aansturen van motoren en sensoren, peer-2-peer onderwijs (‘leerling leert leerling’) en het opzetten van samenwerkingen met basisscholen.
Deze nascholing is gevalideerd door Registerleraar voor 10 registeruren.
Inschrijven
De inschrijving voor deze nascholing is gesloten.