Rekenbewust vakonderwijs
De invoering van het referentiekader rekenen per augustus 2010 heeft de discussie aangewakkerd hoe men aandacht moet besteden aan rekenvaardigheden in het voortgezet onderwijs. Het zorgvuldig en kritisch kunnen omgaan met getalsmatige informatie wordt in steeds meer aspecten van het (beroeps)leven belangrijk.
In Nederland noemen we dit wel gecijferdheid of wiskundige geletterdheid. Internationaal wordt dit vaak aangeduid met quantitative literacy, mathematical literacy of numeracy.
Vanwege dit belang zal daarom het rekenen – met de nadruk op gecijferdheid- in alle exacte vakken en zaakvakken aandacht dienen te krijgen. Binnen het vmbo gaat het dan natuurlijk ook om de beroepsgerichte vakken.
De cursus biedt de deelnemende docenten een helder en consistent beeld van rekenen/wiskunde en gecijferdheid in het Nederlandse onderwijs (PO en VO) gerelateerd aan het internationale perspectief. Welke methoden en notaties worden onderwezen? Welke doelen streeft men na? Welke wensen leven er bij de diverse vakken met betrekking tot de relatie met rekenen/wiskunde/gecijferdheid? Welke vaardigheden zijn belangrijk om leerlingen te leren en waar kan gecompenseerd worden?
We bekijken de leerlijn van rekenen en het rekenen in andere vakken zodat je kunt zien waar leerlingen zijn vastgelopen en wat de volgende stap kan zijn. Je bent na afloop in staat om de rekenvaardigheden te analyseren op basis van de hoofdlijnen uit het protocol ERWD (Ernstige rekenproblemen en Dyscalculie) en om instructie te geven op verschillende handelingsniveaus.
De cursus gaat gedurende drie bijeenkomsten van elk 3 uur in op de rol van rekenen in andere vakken, de opbouw van rekenvaardigheid en effectieve instructie en oefening. Docenten worden nadrukkelijk gevraagd in hun eigen lessen een en ander uit te proberen en daarop te reflecteren gedurende de bijeenkomsten.
Reken op 8 uur zelfstudie.
Deze nascholing is gevalideerd door Registerleraar voor 17 registeruren.
Doelgroep
Docenten die in hun eigen vak te maken hebben met leerlingen met rekenproblemen. De nascholing is voor onderbouw- en bovenbouwdocenten.
Inschrijven
Aanmelden kan via het inschrijfformulier. De inschrijving opent op 1 september 2017.
Voor docenten van onze partnerscholen: al onze partnerscholen krijgen vouchers, waarmee docenten deel kunnen nemen aan het docentenprogramma. Vraag de U-Talent coördinator van jouw school om de vouchercodes.