Leren denken, disciplinair of interdisciplinair?
Op wat voor manier kun je leerlingen van de onder- én bovenbouw laten zien dat de manier van denken bij de verschillende bètavakken overeenkomsten vertonen en toch verschillend zijn? Hoe stimuleer je een kritische en wetenschappelijke houding bij leerlingen? En op welke manier spelen de denkwijzen van de nieuwe kennisbasis natuurwetenschappen en technologie hierbij een rol?
Dit zijn een paar vragen waar de docenten binnen deze professionele leergemeenschap (PLG) aan gaan werken. De leden wisselen kennis en ervaring uit, en ontwikkelen met elkaar concrete (les)materialen die op de eigen school ingezet kunnen worden.
Het projectteam van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht biedt inhoudelijke ondersteuning en begeleidt de docenten. Dit projectteam bestaat uit diverse medewerkers van het Freudenthal Instituut, waaronder Ad Mooldijk, lerarenopleider en vakdidacticus natuurkunde van de UU.
Deze nascholing is gevalideerd door Registerleraar voor 30 registeruren.
Data en tijden
- De 5 bijeenkomsten worden gepland in overleg met de deelnemers.
Er zijn door het jaar heen vijf bijeenkomsten van 16.30 tot 20.00 uur met een eenvoudige maaltijd in Utrecht. Verder wordt er op de scholen zelf gewerkt aan de vragen die men aan zichzelf gesteld heeft. In totaal zal men minimaal 30 uur bezig zijn met deze PLG, waarvan 15 uur contacttijd. Het precieze aantal uren is afhankelijk van de aanpak op de school.
Doelgroep
- Onder- en/of bovenbouw havo en/of vwo.
- Bètadocenten die binnen hun school en samen met anderen aan de slag willen met leerlingen leren denken.
Inschrijven
Aanmelden kan via het inschrijfformulier. De inschrijving opent op 1 september 2017.
Voor docenten van onze partnerscholen: al onze partnerscholen krijgen vouchers, waarmee docenten deel kunnen nemen aan het docentenprogramma. Vraag de U-Talent coördinator van jouw school om de vouchercodes.