Rekenen in andere vakken
De invoering van het referentiekader rekenen per augustus 2010 heeft de discussie aangewakkerd hoe men aandacht moet besteden aan rekenvaardigheden in het VO.
Het zorgvuldig en kritisch kunnen omgaan met getalsmatige informatie wordt in steeds meer aspecten van het (beroeps)leven belangrijk. In Nederland noemen we dit gecijferdheid of wiskundige geletterdheid. Internationaal wordt dit vaak aangeduid met quantitative literacy, mathematical literacy of numeracy.
Daarom dient het rekenen – met de nadruk op gecijferdheid – in alle exacte vakken en zaakvakken aandacht te krijgen. Binnen het vmbo gaat het dan natuurlijk ook om de beroepsgerichte vakken.
De cursus biedt een helder en consistent beeld van rekenen/wiskunde en gecijferdheid in het Nederlandse onderwijs (PO en VO), gerelateerd aan het internationale perspectief. Welke methoden en notaties worden onderwezen? Welke doelen streeft men na? Welke wensen leven er bij de diverse vakken met betrekking tot de relatie met rekenen/wiskunde/gecijferdheid?
De cursus gaat gedurende drie bijeenkomsten in op de rol van rekenen in andere vakken, waarbij docenten nadrukkelijk gevraagd wordt in hun eigen lessen een en ander uit te proberen en daarop te reflecteren gedurende de bijeenkomsten.
Voorbereiden
7,5 uur zelfstudie waarvan 5 uur uitproberen in de klas
Inschrijven
U kunt zich niet meer inschrijven.