Onderzoekend leren aan de hand van maatschappelijke dilemma’s
De levenswetenschappen ontwikkelen zich razendsnel en leveren in rap tempo nieuwe inzichten en innovaties. Deze innovaties verhogen vaak onze welvaart, maar zorgen ook voor nieuwe persoonlijke en maatschappelijke dilemma’s in ons dagelijks leven. Hoe gaan we om met klimaatverandering? Wil ik een erfelijkheidstest voor erfelijke borstkanker ondergaan? Mag iemand met een hartafwijking nog aan topsport doen? Zijn nano-materialen wel zo veilig?De nieuwe examenprogramma’s besteden expliciet aandacht aan het waarderen van- en oordelen over nieuwe technologische toepassingen. Leerlingen moeten daarbij leren onderscheid te maken tussen wetenschappelijke argumenten, maatschappelijke overwegingen en persoonlijke opvattingen. Maar hoe start je met leerlingen een betekenisvolle discussie over dergelijke maatschappelijke vraagstukken? En hoe zorg je dat in deze discussies ook de vakinhoudelijke ontwikkeling voldoende aan bod komt?
In de eerste bijeenkomst beantwoorden we bovenstaande vragen en verkennen we hoe we deze betekenisvol voor leerlingen kunnen integreren in het onderwijs. Vervolgens introduceren we een aantal concrete dilemma’s met als doel bij leerlingen verschillende typen vragen op te roepen: vakinhoudelijke, morele of normatieve en maatschappelijke vragen. Na deze introductie geven we een aantal handvatten om met leerlingen het dilemma te doorgronden, bijvoorbeeld door het maatschappelijk vraagstuk in kaart te brengen.
U krijgt thuis de gelegenheid om zelf aan de slag te gaan met het materiaal waarna we in de tweede bijeenkomst elkaars (les)ideeën uitwisselen. Ter afsluiting bespreken we verschillende werkvormen om een klassikale dialoog te ondersteunen en met leerlingen tot een geïnformeerd besluit te komen.
Voorbereiden
Contacttijd: 2 x 3 uur contacttijd en 4 uur zelfstudie
Inschrijven
U kunt zich inschrijven via dit inschrijfformulier. Voor docenten van U-Talent Ambitie en Connectie partnerscholen verloopt de inschrijving via de U-Talent coördinator op uw school.