Relativiteit in de klas
“Ik leer gewoon uit mijn hoofd dat het altijd korter wordt en dan kan ik daarna de formule invullen en kijken of ik de getallen op de goede plek heb gezet.”
Leerlingen kunnen met veel oefenen het formulewerk nog wel onder de knie krijgen, maar het begrijpen van hoe de relativiteitstheorie in elkaar steekt en begrijpen wat je berekent is een stuk lastiger. Voor leerlingen zijn de concepten van de relativiteitstheorie vaak te abstract en de implicaties tegen-intuïtief.
Relativiteit in de klas heeft als doel een didactische aanpak te presenteren en uit te diepen die ertoe bijdraagt dat leerlingen het nut van de relativiteitstheorie ervaren en de theorie daardoor zinvol kunnen gebruiken.
De bijeenkomsten zijn onderdeel van het promotieonderzoek van Floor Kamphorst naar een didactische aanpak voor relativiteitstheorie. We behandelen de volgende onderwerpen:
- Leer- en redeneerproblemen van leerlingen met betrekking tot de sleutelconcepten van de relativiteitstheorie. Deze problemen zijn afkomstig uit de vakdidactische literatuur en het eerder genoemde onderzoek.
- Na het analyseren van deze problemen gaan we in discussie over mogelijke oplossingen voor deze problemen. Wat maakt relativiteit overtuigend voor leerlingen?
- Hoe reageren leerlingen op het lesmateriaal dat door de onderzoeker ontwikkeld is? Het lesmateriaal wordt gepresenteerd en de resultaten geëvalueerd.
- Welke aanleidingen zijn voor leerlingen zinvol om nieuwe concepten te introduceren?
- Hoe vertalen we de kleine onderzoek setting naar de klas?
Tijdens de bijeenkomsten wordt feedback gevraagd op onderzoeksbevindingen en input geleverd voor verdieping in de eigen aanpak van relativiteit. Daarnaast geven de bijeenkomsten gelegenheid om met collega’s van gedachten te wisselen over dit onderwerp en hoe u het geleerde kunt toepassen in uw eigen lespraktijk.
Voorbereiden
De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten van 2 uur. Ter voorbereiding wordt van de deelnemers verwacht dat ze zich op de bijeenkomst oriënteren. Daarvoor wordt tijdig informatie over inhoud en programma van de bijeenkomsten verstrekt. Deze oriëntatie heeft als doel dat er tijdens de bijeenkomsten effectief gewerkt kan worden.
Zelfstudie: Ca 10 uur
Inschrijven
De inschrijving is gesloten.