Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
U-Talent | Interview: het ongrijpbare van slaap

U-Talent

25 februari 2021

Interview: het ongrijpbare van slaap

Op 15 maart begint de nieuwe module over slaap voor 3 vwoleerlingen. Waarom slapen we eigenlijk? Wat gebeurt er tijdens onze slaap? En heb je tijdens de puberteit een ander dag-nacht ritme dan volwassenen? In de module ‘School of Slaap’ wordt een antwoord op deze vragen gezocht. Sanne Korte werkt als docent/ontwikkelaar biologie bij U-Talent en als middelbare schooldocent biologie. Ze ontwikkelt deze slaapmodule. “Slaap zit helemaal niet in het biologieprogramma, terwijl het ontzettend belangrijk is om er wel iets over te weten. Het is een mooie match om dat binnen U-Talent als extra programma aan te kunnen bieden.” 

Het ongrijpbare van slaap
Wat Sanne zo fascineert aan slaap is het ongrijpbare ervan. “Dat we niet precies weten wat er allemaal omgaat in ons hoofd. Waarom we precies moeten slapen. Waarom dit zo allemaal werkt,” vertelt Sanne. “Het is een onderwerp dat voor de leerlingen heel herkenbaar is. Iedereen heeft weleens een nacht niet lekker geslapen. Iedereen kan zich inleven in een situatie waarin je s avonds in je bed ligt en niet in slaap kan vallen. Ze hoopt te bereiken dat de leerlingen een kleine inkijk in de wetenschap kunnen krijgen, maar ook dat ze naar huis gaan met het idee dat ze iets leuks geleerd hebben en dat ze daar iets aan hebben.” 

Doelen van de module
Het eerste doel van de module gaat om bewustwording van hoe je zelf slaapt. Stel dat je niet lekker kan slapen, wat zou je dan kunnen doen?” vertelt Sanne. Ook wordt gekeken naar hoe de schooldag wellicht anders ingericht zou kunnen worden naar het dag-nachtritme van pubers. Het tweede doel van de module is leren data te verwerken en kennismaken met Excel.

Eén van de opdrachten is dat leerlingen een week lang gaan bijhouden hoe laat ze naar bed gaan, hoe laat ze in slaap vallen en hoe laat ze wakker worden. Een deel van de module gaat ook over hoe we met die data als groep iets zeggen over ons gemiddelde slaappatroon. En kun je dat dan vergelijken met je eigen slaappatroon en wat zegt dat dan? Mag dat van elkaar verschillen? Is dat dan fout? “Er zit stiekem meer dan alleen slaap verstopt in de module.” 

Sanne Korte

Voldoening
De voldoening van haar werk haalt Sanne voornamelijk uit het contact met de mensen om haar heen. Ik vind het leuk als ik aan leerlingen met een inhoudelijk probleem vragen kan stellen en ze mee kan nemen in het denkproces dat naar het goede antwoord leidt,” vertelt Sanne. De bijzondere gesprekken die af en toe voorbij komen geven haar de meeste voldoening. “Soms is het heel fijn dat je een luisterend oor mag zijn. Ik vind het heel bijzonder als mensen mij in vertrouwen nemen met dingen waar ze persoonlijk mee rondlopen, vertelt Sanne. 

Op de middelbare school was Sanne een stille en perfectionistische leerling. Dat streberige kan ze nu bij andere leerlingen herkennen en ze daar iets over meegeven. Ze hoopt dat het een eerste stap is als zo’n leerling kan denken dat “als mijn docent dit vindt, ik dat misschien ook voor mezelf zo mag vinden.” Zo heeft ze weleens tegen een leerling gezegd: “Ik vind het niet erg als je een keer een vijf haalt, maar wel op tijd in je bed hebt gelegen.” Soms is een extra uurtje slaap beter voor je dan tot diep in de nacht studeren. 

Benieuwd geworden naar de slaapmodule? Meer informatie vind je hier.