Academy-leerlingen ontdekken het dagelijks leven van een wetenschapper
Tijdens de U-Talent Academy doen leerlingen vier dagen onderzoek bij een onderzoeksgroep binnen de Universiteit Utrecht. Marloes Verkerke is PhD-student bij het UMCU en onderzoekt Alzheimer. Zij begeleidde een groepje Academy-leerlingen en schreef hierover een blog.
“U-Talent is een fantastische manier voor middelbare scholieren om kennis te maken met het leven van een wetenschapper. Tijdens het programma leren ze hoe ze een wetenschappelijk artikel schrijven en hoe een dag in het lab eruit ziet. Ter voorbereiding op een kleine stage van vier dagen bij mij deden de leerlingen eerst een literatuuronderzoek over Alzheimer en bedachten ze een onderzoeksvraag.
Eiwitophopingen
Alzheimer kenmerkt zich door eiwitophopingen in de hersenen, die bestaan uit het eiwit Amyloid Precursor Protein (APP). Daarom kozen we ervoor om dit eiwit beter te bekijken tijdens het onderzoek van de leerlingen. Als je begint aan een onderzoeksproject is het belangrijk om alles te weten over het eiwit waar je naar gaat kijken. Daarom begonnen de leerlingen met zoeken in een database over APP om uit te vinden wat er al bekend is over dit eiwit. Wat is de normale functie van dit eiwit? Waar in de cel zou het moeten zitten? Zijn er mutaties bekend die te maken hebben met Alzheimer? Wat is het effect van de eiwitophoping in de hersencellen?
“Ik vond het leuk dat ik de leerlingen kon laten zien hoe het dagelijks leven van een wetenschapper eruit ziet.”
Onder de microscoop
Nadat de achtergrondinformatie verzameld was, keken we in de microscoop naar hersencellen en de verschillen tussen gezonden hersenen en hersenen met Alzheimer. Met een microscoop kunnen we cellen zien die slechts een paar micrometer groot zijn. De leerlingen keken naar de bouw en vorm van verschillende hersencellen en leerden hoe je het verschil kan zien tussen verschillende typen cellen. De eiwitophopingen werden ook bekeken (zie afbeeldingen) en vergeleken met de gezonde toestand.
Onderzoeksproces
De leerlingen hebben het hele onderzoeksproces doorgemaakt; van het zoeken naar literatuur tot data-analyse. Het was super leuk om te zien hoe enthousiast de leerlingen werden van het opzetten van experimenten. Ik vond het leuk dat ik de leerlingen kon laten zien hoe het dagelijks leven van een wetenschapper eruit ziet.”